مشخصات فنی خودروها

مشخصات فنی خودروی آریو زوتی

مشخصات فنی خودروی آریو زوتی

مشخصات فنی خودروی آریو زوتی

مشخصات فنی خودروی آریو زوتی – در صنعت خودروسازی جهان برندهای بسیاری همواره در حال تولید باکیفیت ترین خودروها می‌باشند. خودروهایی با طراحی‌ها و قابلیت‌های بسیار که هرکدام از آن‌ها نظر افراد زیادی را به خود جلب می‌کند. خودروسازی ایران نیز در این زمینه فعالیت‌های بی‌شماری انجام داده است. شرکت‌های ایرانی نظیر سایپا همواره در جهت تولید بهترین محصولات کوشیده‌اند. این شرکت با استفاده از به‌روزترین متدهای دنیا در تلاش است خودروهایی باکیفیت بالا و باتوجه به نیاز و سلیقه ایرانی‌ها روانه بازار کند.

تاریخچه اتومبیل آریو زوتی:

سال‌های 94-96 شرکت سایپا به مونتاژ یک خودروی سدان که تولید کشور چین بود، اقدام کرد. این خودرو که آریو نام داشت، باتوجه به پلت‌فرمی تولید شده بود که شرکت زوتی از برند تویوتا خریداری کرده بود. در حدود یک سال شرکت سایپا به تولید این خودرو ادامه داد و با استقبال بی‌نظیری روبرو شد. به گونه‌ای که حتی در فرودگاهای کشور نیز از این خودرو به‌کارگیری شد. اما پس از آن به دلیل مسائل ارزی و تحریم‌های مرتبط با قطعه‌های خودرو، تولید این خودروی زیبا متوقف شد.

آریو زوتی دنده‌ای و آریو زوتی اتوماتیک

خودروی موردنظر در دو مدل متفاوت دنده‌ای و اتوماتیک در کشور موجود است که قابلیت‌های متفاوتی دارند. چنانچه خودروی آریو سایپا را یک خودروی مناسب برای مسافرت شهری و روزمره درنظر بگیرید، با توجه به وزن خالصی که خودروهای چینی هم رده آن دارند، تقریبا مصرف سوخت مناسب‌تری دارد و همچنین فضای موجود در کابین آن بسیار دلباز می‌باشد که لذت زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. در ادامه‌ی این مطلب قصد داریم تا این خودروی محبوب را به صورت کامل معرفی کنیم تا با مشخصات فنی خودروی آریو زوتی، مشخصات ظاهری، قیمت و موارد دیگر آن بیشتر آشنا شوید.

تیپ‌های مختلف اتومبیل آریو زوتی:

اتومبیل آریو اس 300، اثری از همکاری سایپا و زوتی، نمونه‌ای است که اصالت خود را از فرهنگ آریایی می‌گیرد و به یاد آریو، سرباز ایرانی که در برابر اسکندر مقدونی جنگید، نام‌گذاری شده است. این خودرو، که در اصل نسخه مونتاژی از زوتی زد 300 چینی است، توسط سایپا در چهار تیپ مختلف به بازار عرضه شده است، شامل:

تیپ استاندارد 1500 و الگانت 1500:

هر دو مدل با موتور 1500 سی‌سی، اما با تفاوت‌های ظاهری و رینگ‌های متفاوت عرضه می‌شوند. استاندارد با رینگ‌های 15 اینچی فولادی و الگانت با رینگ‌های 15 اینچی آلومینیومی مجهز است. هر دو دارای فرمان هیدرولیک، ترمز دیسکی، و گیربکس دستی هستند.

الگانت 1600 و رویال 1600:

این مدل‌ها با موتور قدرتمندتر 1600 سی‌سی عرضه می‌شوند. الگانت 1600 با رینگ‌های 15 اینچی آلومینیومی و رویال 1600 با رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی تجهیز شده‌اند. گیربکس الگانت 1600 اتوماتیک است و رویال 1600، که نمونه فول آپشن است، با امکاناتی نظیر 6 ایربگ، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف برقی، دوربین دید عقب، و جی‌پی‌اس مجهز می‌شود.

قیمت‌های این خودروها بسته به تیپ، گیربکس (دستی یا اتوماتیک)، و آپشن‌های موجود متفاوت است. فروشندگان در برخی موارد به جزئیات دقت داشته و تیپ‌های مختلف را با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌کنند، از قبیل آریو الگانت 1.5 دنده دستی مدل 1394 با کارکرد 80 هزار کیلومتر به قیمت 79 میلیون تومان یا الگانت 1.6 اتوماتیک مدل 1396 با کارکرد 20 هزار کیلومتر به قیمت 90 میلیون تومان.

آشنایی با مشخصات ظاهر بیرونی آریو زوتی

خودرو آریو زوتی در حقیقت یک زوتی 300Z است که شباهت زیادی به خودرو تویوتا آلیون 2007 دارد. تولیدکننده‌های چینی به دلیل مشهور نبودن خودروی تویوتا بیرون از این کشور، تغییر زیادی را برای ظاهر آن درنظر نگرفته‌اند. به همین علت هم با استفاده از بدنه و خطوط طراحی اصلی تویوتا، این خودرو المان‌هایی مانند محل و طراحی چراغ‌های عقب و جلو و همچنین ایجاد پف در بخش گلگیرهای عقب را به همراه دارد.

کابین اتومبیل

به‌صورت کلی کابین به‌کاررفته در این خودرو، از خودروی قدیمی تویوتا آلیون الهام گرفته و تولید شده است. البته نکته مهم تفاوت مواد اولیه به‌کاررفته در تولید بدنه این دو خودرو است که در زوتی ارزان قیمت‌تر هستد. درواقع همین نکته مهم سبب اقتصادی بودن این خودرو شده است. در قسمت جلوی آن، کاپوت بدون خطوط واضح قرار دارد، درحالی که در قسمت سپر و در راستای چراغ‌های اصلی که تا گلگیر کشیده شده‌اند، انحنای کمی درنظر گرفته شده است.

دیگر امکانات بیرونی

در قسمت جانبی خودرو، خطی به طول 4/5 متر قرار دارد که جذابیت زیادی به همراه دارد. در تولید فریم درهای این خودرو از پلاستیکی به رنگ مشکی استفاده شده است. آیینه‌ها و دستگیره‌های این خودرو کاملا از جنس بدنه هستند. رینگ‌های آریو زوتی 15 اینچ می‌باشند که با توجه به بدنه آن، با رینگ 16 اینچی جذابیت بیشتری پیدا می‌کند. چراغ‌های پشت این خودرو بزرگ هستند که طراحی بسیار زیبایی دارند. قسمت شیشه عقب شیب ملایمی دارد که در نتیجه صندوق عقب را کوچک‌تر نشان می‌دهد. طول این خودرو 4565 میلی‌متر و عرض آن نیز 1766 میلی‌متر می‌باشد. همچنین ارتفاع آریو 300 S 1486 میلی‌متر می‌باشد. فاصله محورهای این خودرو 2700 میلی‌متر است.

آشنایی با مشخصات فنی خودروی آریو زوتی

آریو سایپا یک خودروی بسیار نرم است که کابین مطلوبی دارد. وضعیت مناسب کابین این خودرو سبب تجربه بهتر سفر با آن می‌شود. از نظر برخی کارشناسان خودرو، آریو دارای شتاب‌گیری حرکتی کم می‌باشد. این ویژگی در نسخه اتومات بیشتر جلب توجه می‌کند. این خودرو محبوب در بازار داخلی با دو نوع موتور تنفس طبیعی و دو نوع گیربکس موجود است. یکی موتور 1.5 لیتری به همراه گیربکس 5 سرعته دستی و دیگری موتور 1.6 لیتری است که با هردو گیربکس 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک موجود است. البته نسخه 1.5 لیتری در تعداد بسیار کم تولید شده است و بیش از 90 درصد خودروها از موتور 1.6 لیتری با حداکثر قدرت 112 اسب بخار و حداکثر گشتاور 151 نیوتن متر استفاده می‌کنند.

بسیاری از مردم می‌پرسند موتور این خودرو تولید کدام کشور است؟ زیرا برخی ادعا می‌کنند که موتور محصول برند میتسوبیشی کشور ژاپن است، اما در واقع این موتور تولید کشور چین می‌باشد که در طراحی آن از فناوری میتسوبیشی به‌کارگیری می شود. این خودرو دارای 112 اسب بخار قدرت و 151 نیوتن متر گشتاور می‌باشد. وزن آریو 300 S، 1325 کیلوگرم و حدود 7 لیتر مصرف سوخت در 100 کیلومتر است. مدل دنده‌ای این خودرو 6 سرعته است که سرعت‌گیری 0 تا 100 آن یازده تا دوازده ثانیه می‌باشد. همچنین مدل اتومات آن دارای گیربکس 4 سرعته است که در زمان سرعت‌گیری از مدل دنده‌ای آن کمی کندتر عمل می‌کند.

آشنایی با مشخصات درونی آریو زوتی

ترکیبات به‌کاررفته در داخل این خودرو هویت اقتصادی بیشتری را نمایش می‌دهد. اگرچه سبک طراحی داشبورد با استفاده از خط‌های خاص، زاویه‌ها و تزئینات متفاوت مورد قبول افراد قرار می‌گیرد، البته به‌کارگیری مواد پلاستیکی در سرتاسر فضای داخلی، از جمله رکاب درها، برای استانداردهای خودروهای چینی امروزی قابل قبول نیست. مشخصات داخل کابین در دو مدل اتومات و دنده‌ای کمی تفاوت دارد. داشبود و صندلی‌های این دو مدل یکسان هستند.

کیفیت داشبورد و صندلی

 برای تولید داشبورد این خودرو از پلاستیک باکیفیت بالا استفاده می شود. همچنین صندلی‌های آریو از جنس چرم مصنوعی هستند که ظاهری جذاب ایجاد کرده‌اند. تودری‌های این خودرو با استفاده از ادوات نقره‌ای و جزئیات کروم براق تزئین می شود. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های مدل اتومات و دنده‌ای، وجود نمایشگر لمسی 7 اینچی در هودروهای اتوماتیک است. در مدل دنده‌ای یک مانیتور آبی باریک قرار دارد که وظیفه کنترل تهویه اتومبیل را دارد. البته می‌توان نمایشگر لمسی را در این مدل خودرو نصب کرد تا از این امکان نیز بهره برد.

کابین این خودرو فضای بزرگ و مناسبی برای سرنشینان دارد. بزرگ بودن کابین این خودرو در هر دو قسمت پشت و جلو سبب رضایت زیاد افراد شده است. همچنین ارتفاع مناسب کابین برای استفاده‌ی افراد قدبلند نیز مطلوب و راحت می‌باشد. مقدار حجم درنظر گرفته شده برای صندوق عقب این خودرو، 457 لیتر می‌باشد که متناسب با سایر خودروهای مشابه بسیار مطلوب است.

آشنایی با آپشن‌های آریو زوتی

آپشن‌های موجود در کابین این دو مدل (دنده‌ای و اتوماتیک) اختلاف زیادی ندارند. عمده تفاوت در این خودروها مربوط به رینگ چرخ می‌باشد. خودروهای دنده‌ای در دو مدل 1.5 لیتری دارای رینگ 15 اینچی از جنس فولاد و 1.6 لیتری دارای رینگ 15 اینچی آلومینیومی می‌باشد. همچنین آریو سایپای 1.6 لیتری اتومات دارای رینگ 16 اینچی از جنس آلومینیوم می‌باشد. نمایشگر لمسی 7 اینچی، حسگر عقب و ناوبری ماهواره‌ای فارسی از آپشن‌های مهم مدل اتومات این خودرو هستند.

در نسخه تولید کشور چین در این خودرو از سانروف برقی استفاده می شود که جذابیت زیادی دارد. برخی از آپشن‌های مشترک در دو نسخه دنده‌ای و اتومات عبارتند از: گرم‌کن شیشه عقب، فرمان هیدرولیک، مه شکن، شیشه بالابربرای هرچهار سرنشین، ترمزهای دیسکی، کلیدهای ضد سرقت، چراغ ال‌ای‌دی در عقب و خاموشی تاخیری بعد از پارک کردن. البته نسخه‌های خارجی این محصول امکانات و آپشن‌های بیشتری دارند. درنتیجه قیمت نهایی آن‌ها نیز گران‌تر می‌باشد.

تمام خودروها شامل مزایا و معایبی هستند که هرکدام می‌تواند در محبوبیت آن تاثیر زیادی داشته باشد. در ادامه با مزایا و معایب خودروی آریو زوتی بیشتر آشنا خواهیم شد.

آشنایی با مزایای آریو زوتی

بزرگ‌ترین مزیت این خودرو، کابین بزرگ آن است که احساس راحتی زیادی برای سرنشینان ایجاد می‌کند. صندوق بار، نرم بودن شاسی سواری، ایمنی بالا و استهلاک کم نیز از مزیت‌های مهم آریو سایپا هستند.

آشنایی با معایب آریو زوتی

این خودرو مانند هر خودروی دیگری معایبی دارد. یکی از معایب این خودرو کم بودم آپشن‌های آن است. از نظر برخی کارشناسان عملکرد فنی این خودرو معمولی می‌باشد. فروش کم این محصول  در ایران و درنتیجه گران بودن قطعه‌های آن است. برخی از مدل‌های این خودرو در زمان حرکت سروصدای زیادی ایجاد می‌کنند که از نکات منفی این خودرو محسوب می‌شود.

سخن پایانی

در بازار خودروهای خارجی و داخلی نمونه‌های متفاوتی موجود است که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. خودروی آریو زوتی، با طراحی بسیار زیبا، کابین بزرگ و ارگونومیک، ایمنی بالا یکی از جذاب‌ترین خودروها می‌باشد. این خودرو یک وسیله نقلیه مناسب خانوادگی است که بسیار نرم و روان می‌باشد. علاوه بر تمام نکات مهمف این خودرو قیمتی مناسب و اقتصادی دارد. البته تغییرات زیادی که در نسخه ایرانی این خودرو داده شد و همچنین قیمت بالای قطعات آن به دلیل تحریم‌های موجود سبب کاهش محبوبیت و فروش آن در بازار شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *