قطعات خودرو

قطعات بدنه خودرو قسمت دوم

قطعات بدنه خودرو قسمت دوم

قطعات بدنه خودرو قسمت دوم

قطعات بدنه خودرو قسمت دوم – در این نوشتار می‌خواهیم اطلاعاتی جامع و کامل درمورد قطعات خودرو را در ادامه مقاله به شما ارائه دهیم. همانطور که در مقاله قبلی به تاریخچه بدنه خودرو و دیگر قطعات همچون سپر، سینی موتور، درهای ماشین، سقف و کاپوت پرداختیم، در این مقاله قصد داریم به سراغ گلگیر جلو، گلگیر عقب، کلاف، رکاب، ستون و درب صندوق عقب برویم.

قطعات بدنه خودرو

همانطور که در نوشتار قبلی به قطعاتی مانند: گلگیر، کلاف، رکاب، ستون، سینی زیر موتور، سقف و انواع آن، درهای خودرو، کاپوت خودرو، سپرهای عقب و جلو اشاره کردیم و توضیحاتی کامل درباره آن‌ها ارائه دادیم، در این مقاله قصد داریم به سایر قطعات دیگری که به آنان اشاره نکرده بودیم بپردازیم. و همانند مقاله قبل، اطلاعات مفیدی دراختیار شما قرار دهیم.

در ادامه مطالب قطعات بدنه خودرو قصد داریم تا نسبت به سایر قطعات مثل: گلگیر، کلاف، رکاب، ستون، درب صندوق آگاهی بیشتری کسب کنیم.

گلگیر

گلگیر که یک قطعه مهم و حیاتی محسوب می‌شود، از قطعات بیرونی و جزو بدنه خودرو می‌باشد. تمامی خودروها در زمان حرکت به گلگیر نیاز دارند. زیرا که گلگیر وظیفه ایمنی و حفاظت از قسمتی از بدنه خودرو را دارد. همچنین طرح‌های مختلف از گلگیر نیز برای زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما در حالت معمول این قطعات بدنه خودرو در کارخانه سازنده، به‌شکلی معمولی و استاندارد ساخته می‌شوند. گلگیرها در قسمت‌های عقب و جلو، و در چپ و راست بدنه خودرو تعبیه شده‌اند. بدین معنی که بدنه یک خودرو از 4 گلگیر ساخته شده است. که در ادامه آنان را توضیح خواهیم داد.

گلگیر جلو

همانطور که اشاره کرده بودیم، گلگیر یک قطعه حیاتی و مهم در بدنه خودرو است. زیرا که وظیفه ایمنی و حفاظت از بدنه خودرو و همچنین سرنشینان خودرو را دارد. و در هنگام برخورد هرگونه جسم خارجی به آن از خودرو محافظت می‌کند.

گلگیر جلو خودرو از ورقه‌های فلزی ساخته شده و در برابر آسیب به موتور خودرو و نواحی نزدیک به سرنشین کناری راننده نقشی موثر ایفا می‌کنند. همچنین این قطعه مهم در بدنه خودرو نیز بخش زیرین خودرو را تحت ایمنی و حفاظت خود قرار می‌دهد.

باتوجه به نوع و مدل خودرو می‌توان گلگیر جلو بدنه خودرو را به صورت دلخواه و در ابعاد و طرح‌های گوناگون تهیه و تعبیه کرد.

گلگیر عقب

گلگیر عقب نیز همانند گلگیر جلو از ورقه‌های فلزی ساخته شده است. این قطعه از بدنه خودرو در شرکت‌های سازنده خودرو با ابعاد و اشکال استاندارد تهیه می‌شوند. با توجه به این موضوع که در قسمت عقب خودروها باک بنزین تعبیه شده و این ناحیه از خودرو از نظر ایمنی بسیار حیاتی محسوب می‌شود.

بنابراین گلگیرهای عقب نیز باید از استحکام و کیفیت مطلوبی برخوردار باشند تا قادر باشند از این نواحی خودرو حفاظت کنند. گلگیرهای عقب نیز در ابعاد و طرح‌های گوناگون موجود می‌باشند.

کلاف

به قسمت‌های جانبی از بدنه خودرو که درهای سمت شگرد و راننده را شامل می‌شود می‌گوییم. کلاف به‌ خصوص از بدنه خودرو همچنین وظیفه ایمنی از سرنشینان و خودرو را برعهده دارد. که همین امر موجب شده که صاحبان بزرگ و قدرتمند صنایع خودروسازی همواره کیفیت این قطعه و قطعات نظیر آن را که از بدنه خودرو محسوب می‌شوند را در اولویت قرار دهند.

تعمیر کلاف

تصمیم برای تعویض یا تعمیر این قطعه از بدنه خودرو بستگی به میزان خسارت و ضربه وارد شده به کلاف خودرو است. دربرخی از موارد که ضربات وارده جزئی می‌باشند، تنها نیاز به تعمیر است. اما اگر ضربه خارجی وارد شده به کلاف به شکلی بوده باشد که کلاف شکل ظاهری خود را از دست بدهد یا اصطلاح مچاله شود، قطعا نیاز به تعویض و جایگزینی دارد.

از آن‌جایی که کلاف درهای خودرو را در خود جای می‌دهد، و نقشی موثر در ایمنی سرنشینان را دارد، بهتر است درصورت بروز هرگونه خسارت یا تصادف، به یک تعمیرگار معتبر و مورد اطمینان مراجع کنید تا از سلامت و ایمنی خود در آینده مطمئن باشید.

رکاب

رکاب از بدنه خودرو هیچ نقشی موثرس در حفاظت و ایمنی از خودرو ندارد و صرفا جهت تزئین و زیبایی نمای بیرونی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین این قطعه از بدنه خودرو را می‌توانید به‌راحتی و در طرح‌های بسیار متنوع تهیه کنید و در قسمت پایینی درهای خودرو تعبیه کنید.

قیمت رکاب

از آن‌جایی که این قطعه تنها برای نما و تزئین است، قیمت بسیار مناسبی دارد که البته با توجه به طرح دلخواه ممکن است کمی قیمت بالاتری داشته باشد. مانند رکاب‌هایی که درآن‌ها چراغ تعبیه شده و نورانی هستند.

ستون

هنگامی که اسم ستون را می‌شنویم به ناخودآگاه به یاد ساخت و ساز و ساختمان می‌افتیم. زیرا که ستون از حیاتی‌ترین و مهمترین پارامترهای استحکام و ایمنی ساختمان به‌شمار می‌رود. در ساختار و بدنه خودرو نیز ستون اساسی‌ترین نقش را ایفا می‌کند. ستون در خودرو شامل دیگر قطعات مانند سقف و محل قرارگیری و اتصال درهای خودرو می‌شود.

ستون‌های خودرو از سقف تا کنار پنجره‌های خودرو کشیده و طراحی شده‌اند و بر روی هر ستون با یک قاب ستون پوشانده شده است. همچنین در خودروهای گوناگون، این ستون‌ها ممکن است از نظر طراحی اولیه متفاوت باشند.

طبق اساس و تعاریف استاندارد جهانی باید بگوییم که ستون خودرو شامل سه ناحیه اصلی می‌شوند:

ستون C-Pillars

این ستون در ناحیه پشت سر سرنشینان عقب خودرو واقع شده است.

ستون B-Pillars

این ستون‌ها در بدنه خودرو، نواحی میانی بدنه خودرو را که از سقف و در بین درهای عقب و جلوی خودرو تعبیه شده‌اند.

ستون A-Pillars

این ستون‌ها نیز در نواحی جلوی بدنه خودرو و در دو طرف پنجره‌های سرنشینان جلو طراحی و تعبیه شده.

ستون خودرو درواقع بنای اصلی ایمنی و استحکام بدنه خودرو است. و از فولاد ساخته شده است و استانداردهای جهانی نیز تاکید زیادی بر کیفیت ساخت این قسمت از بدنه خودرو دارند. زیرا که در بروز تصادفات شدید، این ستون ماشین است که سرنشینان و دیگر قطعات متصل به خود را مورد حفاظت قرار می‌دهد.

درب صندوق

صندوق خودرو که با هدف فراهم کردن امکان بارگذاری و انبار کردن وسایل و سایر اقلام طراحی و ساخته شده بود، از دیگر قسمت‌های ضروری و مهم بدنه خودرو می‌باشد. در گذشته و در نخستین خودروها با موتور احتراقی، صندوق خودرو در عقب خودرو تعبیه می‌شد. درب صندوق نیز وظیفه حفاظت از بدنه و محتویات صندوق را برعهده دارد.

این قطعه از بدنه خودرو به منظور حافظت از نواحی پشتی خودرو، لازم است تا مستحکم و در عین حال سبک ساخته شود. زیرا که درب صندوق عقب خودرو به صورت عمودی از پایین به بالا و از بالا به پایین برای باز شدن و بسته شدن مورد استفاده قرار می‌گیرند و لازم است تا وزن مناسبی داشته باشد. تا باز کردن و بستن درب صندوق برای مالک خودرو مشکلی ایجاد نکند.

همچنین سایر قطعاتی که وظیفه تحمل وزن و حرکت درب صندوق را برعهده دارند نیز باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا منجر به جدا شدن درب صندوق نشوند. همچنین درب صندوق خودرو نیز در تمامی خودروها دارای قفل ایمنی است. این قفل موجب شده تا وسایل موجود در صندوق خودرو از ایمنی مطلوبی برخوردار باشند تا سارقین نتوانند محتویات صندوق را مورد سرقت قرار دهند.

با گذشت زمان و تولد ایده‌های خلاقانه و جدید، صندوق در برخی از خودروها در قسمت جلو خودرو طراحی و تعبیه شد. این طراحی جدید موجب شد تا دیگر صاحبان صنایع خودروسازی نیز ازین ایده بهره ببرند.

خودروهایی که صندوق جلو دارند

خودروهای نسبتا محدودی وجود دارند که صندوق آنان در جلو تعبیه شده و موتور خودرو به عقب تغییر مکان داده. این خودروهای محدود عبارتند از: تسلا مدل اس، تویوتا مدل ام آر 2، فولکس واگن نوع3، پورشه باکسر و پورش 911

محتویات و لوازم ضروری تعبیه شده در صندوق

در زمان خرید ماشین صندوق آن خالی از هرگونه وسیله شخصی است. اما در زیر پوشش کف صندوق، محلی برای چرخ زاپاس، انواع آچار برای تعمیر و تعویض چرخ، کیف ابزار و جک بالابرنده خودرو، و دیگر لوازم ضروری خودرو تعبیه شده. برای اطمینان از خرید ماشین، مطمئن شوید که حتما این لوازم را بررسی کنید. زیرا که در سفر یا هرگونه مشکل فنی دیگری قطعا به این لوازم نیاز خواهید داشت. درب صندوق همچنین وظیفه حفظ ایمنی این تجهیزات در برابر سرقت را نیز دارد.

نتیجه‌گیری

امروزه باتوجه به هزینه قابل توجه قطعات بدنه خودرو و همچنین ابهام در اطمینان از کیفیت آنان، مالکین خودروها برای تعمیر و نگهداری از خودرو خود، به چالش‌های گوناگونی مواجه‌اند.

به همین دلیل، آگاهی از ساختار بدنه خودرو و انواع قطعات تشکیل دهنده آن امری ضروری و مهم می‌باشد. زیرا ممکن است عدم آگاهی نسبت به مشخصات و کارایی قطعات بدنه خودرو، از نظر مالی و مهمتر از آن از لحاظ ایمنی برای حفظ سلامت خودتان، خطراتی را ممکن است به‌همراه داشته باشد.

همواره سعی کنید مطابق با توصیه‌ها و دستورالعمل‌های تعمیرکاران و فروشندگان قطعات بدنه خودرو پیش بروید تا از بروز هرگونه خسارت و ضرر جلوگیری کنید.

همچنین سعی کنید همواره از سلامت و کارایی درست قطعات بدنه خودرو خود مطمئن باشید. در خودرو قطعاتی وجود دارند که بعد از مدتی نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا می‌کنند. به تاخیر انداختن تعویض یا تعمیر این گونه قطعات ممکن است به سایر قطعات بدنه خودرو نیز آسیب برساند و شما مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف باشید.

برای سرویس رسانی و بهبود به عملکرد خودرو خود زمان‌بندی داشته باشید و به صورت منظم خودرو را به نزد نمایندگی مربوطه ببرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *